ashke baran

دلنوشته وکلیپ مذهبی

ashke baran

دلنوشته وکلیپ مذهبی

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

💗بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💗


اسطوره جن و پری در ادبیات شفاهی منظوم خراسان


بخش عمده‌ای از فرهنگ هر جامعه در ادبیات شفاهی متبلور است ‌از این جهت این ادبیات بانوع معیشت، سطح آرزوها، اقتصاد و اعتقاد مردم همخوانی بسیاری دارد، ادبیات شفاهی پدیدآورندگانش گمنام، اما نقل کننده هایش آشنا هستند. محتوای آن برگرفته ازآرزوها و انتظاراتی بر باد رفته یا دور از دسترس اسطوره ها، اعتقادات و باورهای فردی و جمعی مردم گذشته است .که برخی از این اسطوره ها باور و اعتقادات برای مخلوقاتی ماورایی مثل جن و پری است .ادبیات شفاهی مردم خراسان تجلی گاه این امور است گاهی قالب نثر و قصه و افسانه وچیستان و ضرب المثل و گاهی به نظم و موزون در قالب مثنوی، قطعه ،غزل، دوبیتی و رباعی بیان شده برای گردآوری این مقاله ۲۰۰۷ دوبیتی ۶۷۵ رباعی ۹۵۴ لالایی و ۱۸۶ چیستان و ۳۰ هزار ضرب المثل بررسی شده  است.
تحقیق و بررسی باورها و اعتقادات مردم یک سرزمین کالبدشکافی دغدغه ها و اندیشه ها و خیال های خوب و بد  آنها است چون این گونه پژوهشها باعث جداسازی عناصر فرهنگی ،آسیب‌شناسی و شفاف سازی فرهنگ عمومی و باورهای آن مردم می شود و از توجیه خرافات جلوگیری میکند.
نتایج این پژوهش ها می تواند در هویت یابی و خودباوری و شناخت نسل امروز مفید و موثر باشد زیرا ملتی که از ارزشها هنجارها تابو ها تقدس ها و در نهایت فرهنگ گذشتگان است بی بهره است ملتی بدون هویت و فاقد پشتوانه فرهنگی و در نهایت سرگردان است. این ملت آماده پذیرش هر نوع عنصر مخرب فرهنگی و منحرف شدن از ارزش های فرهنگی خود است.
به طور کلی اگر قومی نداند از کجا آمده و چه فرود و فراز هایی را پشت سر گذاشته هرگز نمی تواند بداند به کجا میرود و حتی اگر بداند نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد.
علاوه بر خراسان  مردم دیگر نقاط نیز داستانهایی در مورد جن و پری داشتند. مثلاً در سیستان و بلوچستان در روستای "تیس" که در شمال غربی چابهار است جای بسیار ترسناک وجود دارد که بلوک های منطقه به آن "جن سنط"یا قبرستان جن ها می گویند.
یا مردم شهرستان "هفتگل" بر این باورند که جن ها شبانگاهان در "بنگله ها"رفت و آمد می‌کنند و با رقص و ساز و آواز در پی گمراه کردن مردم هستند.
مردم بوشهر به پریان دریایی "آبی ها"و به پری های بیابانی "اهل اونا"یا "اوناشون" می گویند. به باور این مردم پری در دو قالب کلی ظاهر می‌شود یکی در ارتباط با دریا و دیگری در ارتباط با بیابان. در باور آنها پری گاهی به طور ماهیگیران می افتد ،وگاهی خودش را به شکل انسان می کند و دور و بر کپر های ساحل نشینان می چرخد و به محض دیدن انسان به دریا می رود. در اساطیر بابلی و یونانیان یا حتی در خود ایران باستان افسانه های متعددی در مورد جن و پری وجود دارد و و این پریان کارکرد های زیادی مثل ؛کام دهی ،کمک‌رسانی و غیره دارند در این افسانه ها از سرانجام  نا فرخنده بیشتر مردانی که دل باخته پریان شده‌اند گفته و غیره.

 


جن هم مثل پری بین اقوام و فرهنگ های مختلف نمود و نماد بارزی دارد. تا جایی که بین مردم روسیه از حد افسانه و داستان گذشته و به اسطوره و جایگاه نیمه خدایی و خدایی نزدیک شده است و گاهی مردم این باور را دارند که جن ها خدای جنگل آب و کوه  هستند.
آنها۵ جن معروف دارند👇🏿

*(وادنای)؛جن آبی به ظلم شهرت دارد.

*(لش)؛روح جنگل

*(روسلکا)؛سلطان آبها"شبیه زنی است که ازکمربه پایین ماهی است وهیچگاه پیرنمیشودومیگویندازروح انسانهایی که توسط "وادنا"غرق شدندخلق شده"

*(دموای)این جن موردعلاقه مردم هست وان رامحافظ خودمیدادنند.

*(چپارت)؛جن شراست وبرای دورکردن آن ازخداکمک میخواهند.

 


"مارگارت مید "می گوید؛ در طول تاریخ چیزهای بسیاری انسان را به حیرت وادار کرده و انسان کوشیده تا برای توجیه آنها پاسخ های قانع کننده پیدا کند. حیرت پدیده ه ای بسیار مهم نیست زیرا اگر هیچ‌گاه به حیرت فرو نرویم هرگز نیازی به پرسیدن و آفرینش پیدا نمی کنیم. از این رو می‌توان گفت ترس، حیرت، نیاز و جهل انسان چهار عامل اصلی خلق این گونه مخلوقات است.
محمود روح الامینی بر این باور است که ((داستان هایی که با پوشش سمبل ها و تمثیل ها و استعاره ها بعد از هزاران سال به ما رسیده بدون اینکه زمان رویداد یا داستان پرداز مشخص باشد استوره است))
نماد و نمود جن در ادبیات منظوم به شفاهی خراسان

مردم خراسان باور یکسانی در مورد جن ها ندارند و به طور تقریبی هر طایفه وقومی متناسب با شرایط زندگی و معیشت خود از آن نشانه‌های ارائه می کند. علاوه بر این مردم خراسان در تنهایی جن را باور داشته و برای دور کردن با مبارزه با آن راهکارهایی ارائه کردند، که برخاسته از اعتقاد و باور و خیال خودشان است.

واژه جن در ۱۶ سوره در قالب ۳۱ آیه و در مجموع ۳۲ بار در قرآن کریم آمده است که در آن ها راجع به چگونگی خلقت ،شرایط زندگی، نحوه ارتباط جن با انسان و جنسیت آن اشارات صریحی شده است، اما به دلیل رواج کمی نگری و واقعیت گرایی روز افزون جامعه روز به روز بر تعداد منکرانش افزوده می شود .با این حال هنوز عامه مردم خراسان آن را باور دارند و در ادبیات منظوم و منثور خود چه کتبی وچه شفاهی یادکردهای زیادی از آن دارند.
مثلاً رودکی در شعر "مادر میرا بکرد باید قربان" از تابعه جن و شیطان و پری یک جا یاد می کند .

*ورچه دوصد تابعه فریشته داری*
*نیز پری باز و هرچه جنی و شیطان*
متنی در دیوان ناصر خسرو در اشعار اخوان ثالث از جن به عنوان تابعه یادشده.
پری هم از کلمه پهلوی "پاریک" گرفته شده ،موجودی افسانه‌ای و اساطیری مثل جن است که در باور مردم خراسان گاهی مثل فرشته بال دارد و پرواز میکند و بسیار زیباست و نقطه مقابل دیو است. (خراسانی ها معمولاً زنان زیبا را پری رو می گویند )چون آنها بر این باورند که پری مونسی زیبا خیرخواه و خیر رسان است و دیو مذکری شرر سان.
پری بعد از اسلام در هاله‌ای از قداست قرار گرفت و به فرشته نزدیکی خاصی پیدا کرد به طوری که در باور مردم خراسان این موجود خیالی و ماورایی خاصیت تبدیل شدن و تبدیل کردن دارد. یعنی می تواند خودش و دیگران را به شکل های مختلف در بیاورد البته بسیاری از مردم پری ها را فرستادگان اهریمن می دانند که بازیباییش  انسان را فریب میدهد. از این رو در بسیاری از اقوام خراسان پدیده "پری خوانی" را داریم که مثل جنگیروافسونگر ها، آنها هم وجود دارند.

جن و پری در لالایی های مردم خراسان هم وجود دارد لالایی هایی که برخی از آنها را "دوبیتی های‌مادرانه" میگویند. عمومابیانگر درد فراق و شوق وصال مادران و تجلی گاه آرزوهای بر باد رفته و خوشی های به دست نیامده و به تحقق ناپیوسته آنهاست.
همینطور مادرانی که نگران آینده خود و فرزندانشان بودند و هستند و گاهی شرح گذشته دردناک و سخت آنهاست .مادرانی که به دلیل معیشت مبتنی بر کشاورزی و ساختار هرم قدرت در خانواده و روابط مردسالارانه یا مرد محورانه، حاکم بر آن کمتر با همسرانشان درد و دل و گفتگو داشتند .از این‌رو زمان خواباندن فرزندان قفل زبانشان باز شده و حرف های ناگفته شان را با لحنی محزون که برخاسته از درون غمگین آنهاست و کودک فهم در گوششان زمزمه می کنند ،محتوای لالایی ها معمولاً نوید آمدن پدر، امید به زندگی بهتر ،تشبیه کودکان به انواع گل ها ،شاد شدن آنها و گاهی گلایه از پدر و روزگار است .مادران خراسانی شور و سوز خود را در قالب کلماتی موزون و آهنگین در گوش کودکان حرف شنوی خود زمزمه می‌کردند.
این زمزمه ها دو کارکرد داشت اول برای مادران دوم برای کودکان.
* مادران با گفتن این سخنان تخلیه روانی شده و به ارضای عاطفی می رسیدند حتی عده‌ای از آنها هنگام خواندن لالایی گریه میکردند.
* برای کودکان چون انسان ذاتاً موسیقی ،به ویژه موسیقی طبیعی و کلامی را دوست دارد و کودک‌هم فطرت و طینت پاکی دارد بالالایی به آرامش می‌رسد و به خواب میرود.
یکی از قالب های ادبی مردم که  اندوه و شادی و آرزوهای خود را از طریق آن بیان می کنند. دوبیتی است دوبیتی تجلی گاه عاطفه و خیال انسانهاست. که دردی نهفته دارند و دیده گریان.
دوبیتی های عامیانه ،طفلان سرگردان تخیل و اندوه مردمی هست که معیشت مبتنی بر کار یدی به خصوص کشاورزی و دامپروری و فراق ناشی از کوچ و ییلاق وقشلاق مانند آتشی بدون دود درون جانشان روشن شده است. دوبیتی در خراسان به ویژه خراسان جنوبی و مرکزی که به آن "فراقی" می گویند ،سوز هجران و درد فراق دارد سرشار از غم و اندوه است و گاه به همین دلیل به آن "غمانه" نیز می گویند.
واژه پری در مقایسه با جن در انواع قالب های منظوم ادبیات شفاهی خراسان مثل رباعی و دوبیتی فراوانی بیشتری دارد، که این امر ممکن است از "تابو"بودن به زبان آوردن واژه "جن" نزد خراسانیان نشات گرفته باشد.چرا که ادبیات شفاهی مستلزم بر زبان راندن واژگان و کلمات است.
جن و پری با باورهای دینی و اعتقادی مردم گره خورده و این امر باعث ماندگاری و گسترش بیشتر آنهاست. برخی از این موجودات از جمله پری آفرینش مردانه خواه دارند به گونه‌ای آفریده شده اندو نقل می گردند که رضایت مردان را برآورده کنند می توان گفت پری موجودی مردانه زاد و مردانه زی است. برعکس جن که باورهای مرتبط با آن بیشتر بین زنان به خصوص زنان کم سواد و سالمند رایج است.
برخی بر این باورند که علت ایجاد مخلوقات اسطوره‌ای و ماورایی از جمله جن و پری پاسخ به ترس نیاز و حیرت تاریخی بشر در مواجهه با طبیعت و خودش است.

 

اکرامی‌فر/محمودرضا(۱۳۹۳).اسطوره جن وپری درادبیات شفاهی منظوم خراسان.فصلنامه علمی_ پژوهشی‌مطالعات فرهنگ_ارتباطات.سال شانزدهم،شماره سی ام.۴۱_۶۴.

 

بادرودواحترام

مرضیه آذرپرا

  • marziye azarpara63

 

💗بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💗

تغییر افکار مردم در مورد همجنسگرایی از زمانی به وجود آمد که این جریان قبح زدایی شد.
در غرب از همجنس گرایی که در تمام دنیا معنی شد قبح زدایی کردند، سه نهاد تاثیر گذار در این جریان؛
۱_ مراکز پژوهشی پزشکی و روانشناسی که با تولید و انتشار تحقیقات همسو با همجنس بازی
۲_ گروههای قانونگذاری  با تصویب قانون های حمایتی
۳_ رسانه های جمعی و سینما و تلویزیون

هر کدام از اینها با روشهای خود به ترویج همجنس گرایی پرداختند مراکز پزشکی و پژوهشی روانشناسی در دهه پیش برای اثبات ژنتیکی بودن همجنسگرایی تمرکز ویژه‌ای گذاشتند تا ثابت کنند همجنسگرایی مادرزادی و طبیعی است و کارشان به جایی رسید که اعلام کردند ژنی به نام ژن همجنسبازی وجود دارد و هر جنینی که این ژن در درونش باشد همجنسباز متولد میشود.
این در حالی بود که از سال ۱۹۹۱ تا الان بیش از ۱۰ پژوهش و سیع علمی و مستند معتبر این ادعا را رد کرده است از جمله توجیهات دیگر این بود که اعلام می کردند هر کس این قضیه را رد می کند دچار ترس از همجنس یا هموفوبیا است و از همجنس خودش وحشت دارد اما این کاملاً غلط است چون نداشتن تمایل به رابطه با جنس موافق نمی تواند دلیل روح وحشت از جنس موافق باشد.

در حوزه قانون گذاری لابی های قدرتمند که ۷۶ درصد آنها موافق قانونی شدن همجنس بازی بودند در کنار نخبه های سیاسی ایالات متحده با لابی گری و فشار به کنگره و مجلس سنا هزینه کردن مبالغ هنگفت در دهه گذشته قوانین زیادی را برای عادی سازی و حمایت از این قضیه اختصاص دادند این قوانین تا جایی پیش رفت که اگر به یک فرد همجنس باز انتقادی می کردید باعث محکومیت شما می شد یا اگر در محیط کار به عنوان یک کارمند به رفتار خارج از عرف همکاره همجنس باز خود اعتراض می کردید اخراج می شدید و به زندان می افتادید.

اما موثرترین نهاد در قبح زدایی رسانه های جمعی هستند در دو دهه پیش کمپانی های سینمایی با یک اسرار عجیب از تمامی کاراکتر های همجنس باز در تولیدات خود استفاده می کردند. کاراکتر هایی که همیشه مهربان و دوست داشتنی و مظلوم به تصویر کشیده می‌شدندکه از دهه ۷۰ شکل گرفت و عموماً گرایش های آن ها پنهان بود.
دهه ۹۰ به بعد ه‌های حامی همجنسبازی در دل کمپانی‌های فیلمسازی نفوذ کردند و از آنها خواستند تا همجنسبازها را گروهی مظنون و در عقلیت نشان بدهند آنها مخالفت با همجنس بازها را نوعی یهودستیزیاعلام می‌کردند .در دهه نود حدوداً هفت فیلم با این مضمون ساخته شد اما در دهه بعد حدود ۳۳ فیلم با این مضمون ساخته شد تا آنها را محق جلوه دهد. این تا جایی پیش رفت که در سال ۲۰۰۸  فیلم میلک ساخته گاس ونت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را به شان پن داد که در نقش هاروی میلک اولین سیاستمدار هم جنس باز آمریکا ایفای نقش می‌کرد. از سال ۲۰۱۰ تا به امروز صنعت فیلمسازی ایلات متحده حدود ۴۰ فیلم سینمایی و ۹ سریال تلویزیونی و تعداد زیادی موزیک ویدیو بااین مضمون ساخته و هر روز تعداد زیادی جشنواره بین‌المللی جوایز خود را به این دست کارها می دهند تا از این جریان حمایت کنند.
ازجمله تبعات این گرایش میتوان به فروپاشی نظام خانواده در کاهش جمعیت اشاعه فحشا و اشاعه شهوت سالاری اشاره کرد که در کنار هم می تواند به نابودی یک تمدن منجر شود در طول تاریخ سه تمدن سدوم، گومورا و پومپی که به همجنسگرایی شناخته شده بودند اشاره شده که همگی به اذن خداوند وباشهاب سنگ نابودشدند.


هالیوود از دهه 50 به یکی از بزرگ ترین و موثرترین ابزارهای فرهنگی برای وارد کردن همجنس بازی به زندگی بشر تبدیل شده است. در آثار هالیوود همجنس بازی عادی سازی شده و به آن مشروعیت داده می شود. افراد همجنس باز از هر طبقه ای به صورت کاملا مثبت به تصویر کشیده می شوند. رهبران و سیاست مداران بزرگ، قهرمانان و افراد موثر در آثار هالیوود می توانند همجنس باز باشند. ترویج همجنس بازی در فیلم های کمدی هالیوود که دارای مخاطب فراوان جهانی است جایگاه مهمی دارد. برای قبح زدایی و یا به گفته خودشان تابو شکنی از همجنس بازی، هالیوود تلاش دارد که از روابط همجنس بازان فیلم های مثبتی ارائه دهد. «هاوارد برگمن»، مسئول تبلیغات هالیوود که خود را «پیشکسوت همجنس بازی» معرفی می کند بارها از مضامین همجنس بازی در آثار هالیوود دفاع کرده است.



 

جالب توجه است که همچون کمک به فقرا و سیل زدگان و گرسنگان، همجنس بازان نیز از سوی برنامه ریزان اجتماعی غرب در ردیف افراد مستحق کمک قرار گرفته ،
اینترنت هم توانسته است در مدتی کوتاه عادات و روش های زندگی افراد را دچار دگرگونی کند و قدرت آن را دارد که حتی اصول و باورهای اخلاقی و رفتار جنسی افراد را نیز تغییر دهد. سوء استفاده از اینترنت در جستجوهای جنسی زمینه ساز ابتلا به اختلال های جنسی از جمله همجنس بازی است.
علاوه بر سایت های فراوان تبلیغ کننده همجنس بازی، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک نیز در تکاپو برای عادی نشان دادن زندگی جنسی دو همجنس با هم دیگر هستند. اخیرا فیس بوک آیکن ازدواج دو همجنس را به امکاناتش اضافه کرده است و برخی از افراد دخیل در سطوح مدیریتی آن خود همجنس باز بوده و اقدام به ازدواج با همجنس خود کرده اند. علاوه بر دنیای اینترنت در برخی از بازی های رایانه ای که قشر درگیر با آن را اکثرا نوجوانان تشکیل می دهند؛ امکان ازدواج هم جنسان در بازی وجود دارد و کاربر بازی آزادی ازدواج با هر کسی را دارد.
تحقیر نهاد خانواده و تعریف اصیل آن از سوی سکان داران سیاست های اجتماعی غرب به درجه تحیر آوری رسیده است. هیچ گاه در تاریخ زندگی بشر، حداقل تعریفی که از خانواده وجود داشته چیزی غیر از پیوند یک زن و یک مرد جهت تولید نسل و نگهداری از فرزندان و رشد دادن آنها نبوده است. هم اکنون در قرن حاضر نظام غرب به تلاش برای دگرگون سازی این تعریف غریزی دست زده و به تدریج در حال زمینه سازی برای این تحریف بزرگ است.


رام کردن ومطیع کردن انسان و تمامی جوانب وجودی اش در برابر خواسته های شیطانی نظام سلطه جهانی هدف غایی این نظام است. این نظام برای رسیدن به این هدف از تمامی ظرفیت های خود استفاده کرده و برنامه ریزی های دقیق و بلند مدتی برای آن انجام داده است. تغییر طبیعت انسان و گرایش های او برای ساختن یک موجود مسخ شده تهی از روح پرسشگر و معترض و طغیان کننده که در برابر هرگونه خواسته سیستم سیاسی و فرهنگی رام است بدون از هم گسستن خانواده ممکن نخواهد بود.
از بعد روانشناختی فرد همجنس باز یک فرد پذیرنده است که آماده پذیرش هرگونه خواسته و دستوری است.  در واقع به نظر می رسد نظم نوین جهانی در حال تربیت نیروی انسانی ویژه ای برای خود در میان ملت های مختلف است که کاملا رام بوده و هیچگونه حس مقابله درونی در آنها وجود نداشته باشد.


 

حمایت همزمان سرمایه داران یهود و سیاستمدارن مدافع همجنس بازی و نیز خود همجنس بازان نشان دهنده وجود برنامه ای دراز مدت و بسیار دقیق برای آماده کردن جمعیتی مطیع، رام و سر به زیر برای دست یابی به اهداف بعدی است.همجنس بازی مفسده ای است که از لحاظ اجتماعی به فروپاشی کانون خانواده، انقراض نسل و فساد جامعه منجر می شود. با تغییر تعریف خانواده و باز کردن راه برای مضحکه ای به نام ازدواج همجنسان و ترویج و کمک به توسعه این پدیده شنیع، نظام شیطانی در تلاش است در کنار ضربات مهلکی مانند ترویج فمینیسم و اشاعه پورنوگرافی ضربه ای دیگر بر پیکر خانواده بزند. از این روست که نهاد خانواده روز به روز در غرب بیشتر رو به نابودی می گذارد و رشد صفر یا منفی جمعیت آن به مشکل بزرگی برای سیاست مداران غرب شده تا جایی که برخی از سیاسیون اروپایی از تصویب قانون مجازات تبلیغات همجنس گرایی دفاع کرده و هدف آن را کمک به زاد و ولد انسان ها، حمایت از ارزش های سنتی و مبارز علیه بحران جمعیتی عنوان کرده اند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت آمریکا با هدف کنترل جمعیت این کشور و جهان دست به اقداماتی همچون ترویج همجنس بازی می پردازد تا مسیر ازدواج و باروری را در مردم خود و مردم کشورهای دیگر مختل کند
.

  • marziye azarpara63

 

((به نام یکتای بی همتا))

رسانه چیست؟

رسانه یا (Media )در لغت به معنی رساندن (انتقال‌پیام به مخاطب)است و به آن دسته از وسایلی گفته می‌شود که انتقال‌دهنده فرهنگ‌ها و افکار خاص باشد ،  وسایلی همانند: روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ماهواره، اینترنت، CDها، ویدئو و... می‌باشد.

رسانه هارابه صورت تکنولوژی‌هایی که پیام‌ها را به مخاطبانی در نقاط مختلف (منطقه، کشور و حتی جهان) منتقل می‌کنند تعریف می‌کنیم.در واقع به آن دسته از وسایلی گفته می شود که انتقال‌دهنده فرهنگ‌ و افکار عده‌ای از افراد می باشد

انواع مختلف رسانه شامل متن، صدا، گرافیک، انیمیشن و انواع شبیه‌سازی می‌باشد.
هر ترکیبی از متن، گرافیک، صدا، انیمیشن و تصاویر ویدئویی که از طریق کامپیوتر با سایر تجهیزات الکترونیکی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، رسانه نامیده می‌شود.

رسانه ها ابزارهای تاثیرگذاری در جامعه هستند که بر روی همه ی افراد جامعه بدون هیچ گونه محدودیت سنی و جنسیتی تاثیر می گذارند. افراد جامعه برای این که احساسات و علایق خود را بروز دهند از رسانه ها استفاده می کنند.رسانه‌ها در واقع بستر طبیعی تهیه و توزیع اطلاعات در جامعه برای افراد جامعه هستند و به کمک آن ها نیروهای اجتماعی می توانند نسبت به حق و حقوق خویش آگاهی بدست آورند و سهم خود را از قدرت، طلب نمایند.

  • marziye azarpara63