خلاصه انگاره سازی خبری
به نام خداوندبخشنده مهربان
انگاره سازی رسانه ای به عنوان یک تکنیک، موضوعی میان رشته ای است که به کمک یافته هایی از علومی مانند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، رسانه و علوم ارتباطات جمعی، تولید ، نشر و باز نشر می گردد.
با کمک این علوم انگاره که یکی از قدیمی ترین مفاهیم از دوران افلاطون تاکنون بوده است ، به عنوان یک سازه ذهنی ساخته و پرداخته می شود و در بافت و ذهنیت فرد و جامعه هدف قرار می گیرد .انگاره ها انعطاف پذیری زیادی دارند ، می توانند مثبت یا منفی و یا خنثی ساخته و پرداخته شود عمر انگاره ها کوتاه اما نافد و موثرند و به سرعت قابل تغییر و تبدیل و شبیه سازی هستند. هدف اصلی در جنگ های شناختی ایجاد دستکاری در دستگاه شناختی فرد و جامعه هدف است.
تلقین و القاء و تکرار و تکرار در ابعاد وسیع یکی از تکنیک های مهم در انگاره سازی است. رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین با انگاره سازی ، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهند. نقاط قوت یک ملت را نقاط ضعف و نقاط ضعف را نقاط قوت نشان می دهند. ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان می دهند. وقتی انگاره سازی های رسانه ای به صورت متراکم و شبانه روزی ، تکرار شود، برساخت سازی صورت می گیرد. دوقطبی سازی، دو گانه انگاری، ساخت دو فضای واقعی و مجازی و مانند آن از نتایج انگارسازی هایی است که به مرحله رشد و برساخت رسیده اند. اگر بخواهیم یک نمونه و مصداق عینی بیاوریم می توان به حوادثی که پس از مرگ مهسا امینی در ایران شروع شد، اشاره کرد..
- ۰۲/۰۳/۱۵