بازنمایی دررسانه
بازنمایی عبارت است از قاب بستن بر روی واقعیتها و توصیف دنیا از نگاه خود. استوارت هال، اندیشمند مطرح انگلیسی بازنمایی را تولید معنا از طریق چارچوبهای مفهومی و گفتمانی تعریف می کند. به این معنی که «معنا» از طریق نشانه ها، بهویژه زبان تولید میشود.
بازنمایی یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص. معنای بازنمایی این نیست که ضرورتا هر پیام رسانه ای، ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد؛ بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی می کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت موردنظر به صورت آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.
دونظریه دربازنمایی مطرحه
۱_انعکاسی؛دوربین واقعیت رامنعکس میکند.
۲_ارادی؛آنچه دوربین نشان میدهد اراده ونیت پنهانی است.کخ پشت تصاویروجوددارد.دوربین واقعیت رامنعکس نمیکند.
دربازنمایی تصمیم میگیریم؛چه چیزی چگونه منعکس شود.ودرهرگفتمان چه معنایی دارد
رسانه با استفاده از بازنمایی می کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر بطور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.
باز نمایی رسانه ای 4عنصر دارد:
1زاویه خاص دوربین2برجسته سازی3بهره گیری از واقعیت4استفاده از فرصت های خاص
نشانه شناسی از نظر رولان بارت دال ومدلول واسطوره است.مثال موش در زبان های مختلف
رسانه هااز خصیصه های چندزبانی برخوردار اند مانند تلویزیون وسینمااز چند زبان برای انتقال پیام استفاده میکنند.
بازنمایی توسط رسانه می تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. برای مثال فیلم محمّد رسول الله (صلی علیه و آله) در عین خیال انگیز بودن بخشی از واقعیت های زندگی پیامبر را نشان می دهد.
- ۰۲/۰۳/۱۰