ashke baran

دلنوشته وکلیپ مذهبی

ashke baran

دلنوشته وکلیپ مذهبی

رسانه های زردراتعریف کنید.

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۴۰ ب.ظ

به نام خداوندبخشنده مهربان

رسانه های زردکدامند؟

روزنامه‌نگاری یا رسانه زرد، برای اولین بار در ابتدای قرن بیستم در آمریکا متولد شد و آن زمانی بود که کارتون‌های محبوب کودکان، توسط نشریات تک برگی با تیراژی بالا و قیمتی پائین منتشر می‌شد و مخاطبان زیادی هم داشت. این برگه‌ها حاوی داستان یکی از قهرمان‌های پر طرفدار کارتونی بود که با حروف زرد نوشته شده بود!!

اما این نشریات که از نگاه روزنامه‌نگاران آن دوران فاقد ارزش خبری و اطلاع‌رسانی بود و بیشتر مسائل تفریحی و سرگرمی را ملاک قرار می‌داد و علاقه‌مندی کودکان را دنبال می‌کرد. اگرچه در برخی از این نشریه‌ها، داستان‌های قتل، روابط خصوصی افراد معروف و … با زبانه کودکانه و بعضا طنزگونه، تصویرگری می‌شد
ویلیام رندلف هرست که یک روزنامه‌نگار در آمریکا بود و نگاهی دقیق به این حوزه داشت، برای اولین بار روزنامه‌ خود را در تیراژی بسیار زیاد و با قیمتی بسیار پائین منتشر کرد تا از طریق آن، برای خود تبلیغ کند. استفاده از محتوایی تبلیغاتی و نه اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، گامی بود برای هموار شدن مسیر روزنامه‌نگاری زرد به عرصه سیاست و سایر عرصه‌ها.

تیترهای خاص و عکس‌های فراوان، توجه به اخبار جنجالی که گاه از کاه کوه می‌ساخت و …. از شیوه‌هایی بود که هرست برای خود انتخاب کرد و در این مسیر می‌توان گفت از نشریه‌های کارتونی الگو گرفته بود.

بررسی و تحلیل تمام وقایعی که منجر به تولد رسانه‌ها یا روزنامه‌نگاری زرد شد نشان می‌دهد که این نوع روزنامه‌نگاری در ابتدا فاقد بار منفی بود. حتی در حوزه سیاست و سایر حوزه‌ها. بلکه شیوه‌ای بود برای جذب مخاطبان زیاد. اما به‌تدریج و بر اثر گذر زمان و البته به واسطه نوع عملکرد رسانه‌های زرد و نگاهی که برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای صاحب‌نام، به این شیوه داشتند،  رسانه‌های زرد واجد مشخصه‌هایی منفی‌گرایانه شدند.
امروز و با گستره رسانه‌ای که جامعه را مبتلا کرده است، با انواع رسانه‌های زرد در بخش‌های چاپی و غیرچاپی، رسمی و غیر رسمی، مواجه هستیم. روزنامه‌نگاری سایبری زرد، شیوه‌ای است که امروزه گسترش زیادی یافته و با توسعه سایت‌هایی که عمدتا دارای مجوز انتشار است، روند توسعه کمی را با سرعت بیشتری طی می‌کند.

افشای اطلاعات خصوصی افراد، تخریب چهره‌های مشخص سیاسی، به منظور دستیابی به اهداف خاص سیاسی، خصوصاً در زمان انتخابات، حالات بحرانی، و وقوع حوادثی، استفاده از فرصت‌هایی نظیر رقابت‌های مختلف ورزشی و اجتماعی و هر آیتمی که تب جامعه را بالا می‌برد، از موضوعاتی است که مد نظر ژورنالیسم سایبری زرد قرار دارد و البته کنترل بر این روند هم کار ساده‌ای نیست.امروز اعتقاد اکثر آگاهان بر این است که آسیب‌های روزنامه‌نگاری زرد، بسیار بیشتر از جنبه‌های تفریحی و سرگرمی آن بوده و به‌نوعی عامل اصلی در انتشار رفتارهای ضد فرهنگی و ارزشی، لمپنیسم رسانه‌ای، حرمت شکنی و از بین بردن ارزش‌ها محسوب می‌شوند

  • marziye azarpara63

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی