ashke baran

دلنوشته وکلیپ مذهبی

ashke baran

دلنوشته وکلیپ مذهبی

۵ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

به نام خداوندبخشنده مهربان

انگاره سازی رسانه ای  به عنوان یک تکنیک،  موضوعی میان رشته ای است که به کمک یافته هایی از علومی مانند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، رسانه و علوم ارتباطات جمعی،  تولید ، نشر و باز نشر می گردد.

با کمک این علوم انگاره که یکی از قدیمی ترین  مفاهیم از دوران  افلاطون تاکنون بوده است ، به عنوان یک سازه ذهنی ساخته و پرداخته می شود و در بافت و ذهنیت  فرد و جامعه هدف قرار می گیرد .انگاره  ها انعطاف پذیری زیادی دارند ، می توانند مثبت یا  منفی و یا خنثی ساخته و پرداخته شود عمر انگاره ها کوتاه اما نافد و موثرند و به سرعت  قابل تغییر و تبدیل و  شبیه سازی هستند. هدف اصلی در جنگ های شناختی  ایجاد دستکاری در دستگاه شناختی فرد و جامعه هدف  است.  

تلقین و القاء و تکرار و تکرار در ابعاد وسیع یکی از تکنیک های مهم در انگاره سازی است. رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین با انگاره سازی ، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهند. نقاط قوت یک ملت را نقاط ضعف و نقاط ضعف را نقاط قوت نشان می دهند. ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان می دهند. وقتی انگاره سازی های رسانه ای به صورت متراکم و شبانه روزی ، تکرار شود،  برساخت سازی صورت می گیرد. دوقطبی سازی،  دو گانه انگاری،  ساخت دو فضای واقعی و مجازی و مانند آن از نتایج انگارسازی  هایی است که‌ به مرحله رشد و برساخت رسیده اند.  اگر بخواهیم یک نمونه و مصداق عینی بیاوریم  می توان  به حوادثی که پس از  مرگ مهسا امینی در ایران شروع شد، اشاره کرد..

  • marziye azarpara63

به نام خداوندبخشنده مهربان

مفهوم ویکی به عنوان یک سایت وب ویژه باز، برای اشتراک گذاری دانش، اطلاعات و مطالب مختلف، در سال ۲۰۰۱ توسط جیمی ویلز و لری سنگر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، ایجاد شد. این سایت برای اولین بار با نام "ویکی‌پدیا" در سال ۲۰۰۱ راه‌اندازی شد و به زودی به یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین سایت‌های وب تبدیل شد.
ویکی‌پدیا به عنوان یک پایگاه دانش آزاد و باز، به همت جامعه اینترنتی، اطلاعات و دانش را با توجه به تخصص هر فرد، جمع‌آوری و به اشتراک می‌گذارد. هر فرد می‌تواند در ویرایش و افزودن مطالب به این پایگاه دانش شرکت کند و با دقت و صحت بالا، مطالب خود را با دیگران به اشتراک بگذاردویکی به عنوان یک سایت وب ویژه باز، برای اشتراک گذاری دانش، اطلاعات و مطالب مختلف، توسط جامعه اینترنتی اداره می‌شود. ویکی‌پدیا به عنوان یک پایگاه دانش آزاد و باز، به همت جامعه اینترنتی، اطلاعات و دانش را با توجه به تخصص هر فرد، جمع‌آوری و به اشتراک می‌گذارد. هر فرد می‌تواند در ویرایش و افزودن مطالب به این پایگاه دانش شرکت کند و با دقت و صحت بالا، مطالب خود را با دیگران به اشتراک بگذاردویکی‌مدیا یک پروژه بین‌المللی است که شامل ویکی‌پدیا، ویکی‌انبار، ویکی‌واژه، ویکی‌خبر، ویکی‌گفتاورد و دیگر پروژه‌های وابسته به ویکی‌پدیا است. هدف اصلی ویکی‌مدیا، ارائه دسترسی آسان و رایگان به دانش و اطلاعات برای همه افراد جهان است. برای این منظور، کاربران می‌توانند به عنوان ویراستاران، ترجمه‌کنندگان، عکاسان و همکاران دیگر در پروژه‌های مختلف ویکی‌مدیا شرکت کنند. همچنین، این پروژه‌ها به عنوان یک منبع موثق و قابل اعتماد برای تحقیقات و مطالعات در حوزه‌های مختلف از جمله تاریخ، فرهنگ، علوم، سیاست، فناوری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند.برخی از روش‌های استفاده از ویکی‌ها توسط آمریکا شامل موارد زیر می‌شود:

 

- تغییر در محتوای ویکی
_تأثیرگذاری در نظرات عمومی
_استفاده از ویکی به عنوان یک ابزار جاسوسی

 

  • marziye azarpara63

 

 بازنمایی عبارت است از قاب بستن بر روی واقعیتها و توصیف دنیا از نگاه خود. استوارت هال، اندیشمند مطرح انگلیسی بازنمایی را تولید معنا از طریق چارچوب­های مفهومی و گفتمانی تعریف می کند. به این معنی که «معنا» از طریق نشانه­ ها، به‌ویژه زبان تولید می­شود.

بازنمایی یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص. معنای بازنمایی این نیست که ضرورتا هر پیام رسانه ای، ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد؛ بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی می کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت موردنظر به صورت آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.
دونظریه دربازنمایی  مطرحه
۱_انعکاسی؛دوربین واقعیت رامنعکس میکند.

۲_ارادی؛آنچه دوربین نشان میدهد اراده ونیت پنهانی است.کخ پشت تصاویروجوددارد.دوربین واقعیت رامنعکس نمیکند.
دربازنمایی تصمیم میگیریم؛چه چیزی چگونه منعکس شود.ودرهرگفتمان چه معنایی دارد
رسانه با استفاده از بازنمایی می کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر بطور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.

 

باز نمایی رسانه ای 4عنصر دارد:

 

1زاویه خاص دوربین2برجسته سازی3بهره گیری از واقعیت4استفاده از فرصت های خاص

 

نشانه شناسی از نظر رولان بارت دال ومدلول واسطوره است.مثال موش در زبان های مختلف

 

رسانه هااز خصیصه های چندزبانی برخوردار اند مانند تلویزیون وسینمااز چند زبان برای انتقال پیام استفاده میکنند.

 

بازنمایی توسط رسانه می تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. برای مثال فیلم محمّد رسول الله (صلی علیه و آله) در عین خیال انگیز بودن بخشی از واقعیت های زندگی پیامبر را نشان می دهد.

  • marziye azarpara63

بسم الله الرحمن الرحیم

●چرا موزه‌ها به عنوان رسانه مطرح می‌شوند؟

موزه ها  در زمره رسانه ها طبقه بندی می شوند. چراکه، موزه مکانی است که پیام هایی را به مخاطبان و بازدیدکنندگان انتقال می دهد.موزه یک رسانه صادق است.موزه حالت دینامیک و پویایی دارد موزه یعنی حرکت و ایجاد گفتمان .

●چه کارکردهای رسانه‌ای را می‌توان برای موزه‌ها در نظر گرفت؟

○آن میزان که بر گردآوری و حفظ و نگهداری اشیاء تاکید می شود، نمایش آثار و مولفه های حاکم بر نحوه نمایش آثار و نحوه روبرو شدن مخاطب با موزه و آثار آن و نوع رابطه موزه با مخاطب مورد توجه قرار نمی گیرد.

این در حالی است که امروزه کارکردهای موزه از حفظ و نگهداری و حتی نمایش صرف آثار و اشیاء فراتر رفته و از کارکردهای آموزشی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی موزه ها در نسبت با مخاطبان موزه صحبت می شود.
که این کارکرد را می توان کارکرد رسانه ای آن در نظر گرفت و از موزه به عنوان یک "رسانه " یاد کرد.بنابراین من موزه یک رسانه بزرگ است که اگر پیام را به درستی منتقل کند تبدیل به یک ثروت ملی می‌شود.
کارکرد اصلی رسانه انتقال معنا است، و قطعا اشیای موزه‌ای نیز می‌توانند چنین کارکردی داشته باشند. ضمن اینکه از منظر شیء بودگی خود نیز دارای کارکرد بازآفرینی معنایی هستن
د.


●برای افزایش استقبال عمومی از موزه‌گردی چه اقداماتی لازم است و چه پیشنهادهایی دارید؟

○شاید باید بیشتر آن را جدی بگیریم و در بحث معرفی موزه‌ها بیشتر تلاش کنیم.همانطور که سلیقه ها‌ی بسیار متفاوتی داریم می‌توانیم بگوییم که تنوع بسیار بالایی در بین موزه‌های کشور هم داریم پس اگر کمتر از موزه هایمان بازدید می‌شود ،یعنی برنامه‌ی درستی برای جذب آن‌ها نداریم.موزه‌ها باید یک کنش اجتماعی به وجود بیاورند و بر محیط پیرامون خود تاثیرگذار باشند؛ موزه‌ها باید بتوانند برابری را بین تمام اقشار جامعه به وجود بیاورند تا همه مردم از موزه‌ها بازدید کنند.برای جذب بازدید کننده بیشتر ما باید توجه داشته باشیم که مخاطبان ما چه کسانی هستند و شاید اگر از موزه هایمان کمتر استقبال می‌شود به دلیل این است که آن‌ها را به درستی معرفی نکرده ایم تا ضرورت آن در میان خانواده‌ها احساس شود. از تبلیغات در فضای مجازی گرفته تا رسانه و تلوزیون و بیلبورد‌ها و حتی شرکت کردن فعالان موزه‌ها در نمایشگاه‌های مختلف تا با معرفی درست موزه‌ها مخاطبان خود را جذب کنند.یکی از راهکار‌های مهم برای شناساندن موزه‌ها از همان دوره کودکی است تا ارزش و اهمیت موزه‌ها در وجودشان نهادینه شود. این کار می‌تواند با همکاری آموزش و پرورش صورت بگیرد تا کودکان سرزمین مان از طریق موزه‌ها با هویت و اصالت موزه‌ها بیشتر آشنا شوند ،چراکه کسی اگر گذشته خود را بهتر بشناسد،می‌تواند آینده بهتری را رقم بزند.

 

  • marziye azarpara63

بسم الله الرحمن الرحیم

درتاریخ ۲۸ اردیبهشت ساعت ۹ الی ۱۰ صبح بازدیدی عالی بابرنامه ریزی استادمسعودبزرگوارازموزه  برج آزادی انجام دادیم.چندنکته رابه عنوان نقدازاین موزه بنظرم آمدکه ذکرمیکنم.

در سالن ایران شناسی که درآن نمادهرشهرویک بنای تاریخی ان قرارداده شده بود،ازنظرمن مدل قرارگرفتن نقشه واینکه روی زمین بوداصلا جالب نبود مثلا اگراین نقشه به صورت عمودی قرارداشت یاهمترازچشم بیننده ها شایدجذاب تربود.
نکته بعدی فاصله برخی ازاین گوی های شیشه ای به بیننده ها بودوواقعاتشخیص وواکاوی آن دشواربود.

درقسمت سالن دوربینهاهم یک ایرادی که بودبنظرمن واون رولمس کردم. محل نگهداری دوربین هادرون محفظه هابود وکودکی که درکنارمن بودهرچه تقلا کردنتوانست داخل آن محفظه ودوربینهارابخاطربلندبودن جایگاه ببیند.

درقسمت طبقه بالایی برج دوربینی بود برای دیدن نقاط مختلف شهربودکه هم خراب بودوهم کثیف وکلاقابل دیدن نبود.

  • marziye azarpara63