به نام خداوندبخشنده مهربان
انگاره سازی رسانه ای به عنوان یک تکنیک، موضوعی میان رشته ای است که به کمک یافته هایی از علومی مانند؛ جامعه شناسی، روان شناسی، رسانه و علوم ارتباطات جمعی، تولید ، نشر و باز نشر می گردد.
با کمک این علوم انگاره که یکی از قدیمی ترین مفاهیم از دوران افلاطون تاکنون بوده است ، به عنوان یک سازه ذهنی ساخته و پرداخته می شود و در بافت و ذهنیت فرد و جامعه هدف قرار می گیرد .انگاره ها انعطاف پذیری زیادی دارند ، می توانند مثبت یا منفی و یا خنثی ساخته و پرداخته شود عمر انگاره ها کوتاه اما نافد و موثرند و به سرعت قابل تغییر و تبدیل و شبیه سازی هستند. هدف اصلی در جنگ های شناختی ایجاد دستکاری در دستگاه شناختی فرد و جامعه هدف است.
تلقین و القاء و تکرار و تکرار در ابعاد وسیع یکی از تکنیک های مهم در انگاره سازی است. رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین با انگاره سازی ، زشت را زیبا و زیبا را زشت نشان می دهند. نقاط قوت یک ملت را نقاط ضعف و نقاط ضعف را نقاط قوت نشان می دهند. ارزش ها را ضد ارزش و ضد ارزش ها را ارزش نشان می دهند. وقتی انگاره سازی های رسانه ای به صورت متراکم و شبانه روزی ، تکرار شود، برساخت سازی صورت می گیرد. دوقطبی سازی، دو گانه انگاری، ساخت دو فضای واقعی و مجازی و مانند آن از نتایج انگارسازی هایی است که به مرحله رشد و برساخت رسیده اند. اگر بخواهیم یک نمونه و مصداق عینی بیاوریم می توان به حوادثی که پس از مرگ مهسا امینی در ایران شروع شد، اشاره کرد..
- ۰ نظر
- ۱۵ خرداد ۰۲ ، ۱۰:۱۷